Gå till innehåll

Moment 2

Översikt

  • SYFTE

    Att öka elevernas kunskaper och förståelse kring hur produkter framställs och påverkar ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter.

  • MÅL

    Att eleverna reflekterar över hur konsumtion påverkar i många led och får kunskap om och förståelse för begreppet livscykelanalys.

  • METOD

    Frågeställningar, egna undersökningar, elevuppdrag och reflektioner.

  • OMFATTNING

    Pass: 3
    Total tid: 160 – 200 min.

INNEHÅLL:

  • Om Future Minds
  • Introduktion till momentet
  • Koppling till läroplanen
  • Pass 1: Vad och varför köper vi det vi köper?
    • Övning: Vad behövs för att göra en mobil?
  • Pass 2: Att göra en livscykelanalys, LCA
    • Övning: Gör en egen livscykelanalys på en produkt
    • Värderingsövning: Stå på linje
  • Pass 3: Att ta fram en hållbar mobil
    • Uppdrag: En hållbar mobiltelefon
    • Övning: Återkoppla till pass 1
    • Rapport
  • Referenslista
  • Bilagor