resursutnyttjande: vad är det vi köper?
Från dåligt samvete till handlingskompetens.
Handledningens upplägg
I denna handledning hittar du som lärare beskrivningar av de övningar och uppgifter som ingår i momentet. Momentet är uppdelat i ett antal pass, där varje pass är tänkt att vara en lektion. Passen är tänkta att genomföras i ordning och bygger på varandra.
Handledningen innehåller först en introduktion med didaktisk reflektion. Därefter presenteras beskrivningar av lektionspassen, med instruktioner för de olika övningarna som ingår i varje pass. Varje pass avslutas med en Exit Ticket – en liten reflektion kring passet, som eleven skriver ner och lämnar in till dig som lärare i slutet på lektionen.
Till vissa övningar ingår handouts, elevinstruktioner, faktatexter och liknande. Dessa ligger som bilagor sist i handledningen. I bilagorna hittas också källförteckning och kopplingar till läroplanen.
Översikt
-
SYFTE
Att öka elevernas kunskaper och förståelse kring hur produkter framställs och påverkar ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter.
-
MÅL
Att eleverna reflekterar över hur konsumtion påverkar i många led och får kunskap om och förståelse för begreppet livscykelanalys.
-
METOD
Frågeställningar, egna undersökningar, elevuppdrag och reflektioner.
-
OMFATTNING
Pass: 3
Total tid: 160 – 200 min.

INNEHÅLL:
- Om Future Minds
- Introduktion till momentet
- Koppling till läroplanen
- Pass 1: Vad och varför köper vi det vi köper?
- Övning: Vad behövs för att göra en mobil?
- Pass 2: Att göra en livscykelanalys, LCA
- Övning: Gör en egen livscykelanalys på en produkt
- Värderingsövning: Stå på linje
- Pass 3: Att ta fram en hållbar mobil
- Uppdrag: En hållbar mobiltelefon
- Övning: Återkoppla till pass 1
- Rapport
- Referenslista
- Bilagor