Gå till innehåll
Modul 1

påverkan: hur sker hållbar utveckling?

Vad leder till förändring?

Handledningens upplägg

I denna handledning hittar du som lärare beskrivningar av de övningar och uppgifter som ingår i momentet. Momentet är uppdelat i ett antal pass, där varje pass är tänkt att vara en lektion. Passen är tänkta att genomföras i ordning och bygger på varandra.

Handledningen innehåller först en introduktion med didaktisk reflektion. Därefter presenteras beskrivningar av lektionspassen, med instruktioner för de olika övningarna som ingår i varje pass. Varje pass avslutas med en Exit Ticket – en liten reflektion kring passet, som eleven skriver ner och lämnar in till dig som lärare i slutet på lektionen.

Till vissa övningar ingår handouts, elevinstruktioner, faktatexter och liknande. Dessa ligger som bilagor sist i handledningen. I bilagorna hittas också källförteckning och kopplingar till läroplanen.

Översikt

  • SYFTE

    Att skapa engagemang, ökad kunskap och få verktyg för att vara en aktiv del i
    förändringsarbetet för en hållbar utveckling

  • MÅL

    Att eleverna får ökad kunskap om vilka möjligheter och hinder det finns för en förändring och att eleverna får verktyg att använda.

  • METOD

    Reflektioner, analyser och workshop.

  • OMFATTNING

    Pass: 3
    Total tid: 120 – 180 min.

innehåll:

  • Om Future Minds
  • Introduktion till momentet
  • Koppling till läroplanen
  • Pass 1: Förändring
    • Introduktion
    • Hemuppgift: Vad skulle göra skolan mer hållbar?
  • Pass 2: Systemteori & Problemanalys
    • Återblick
    • Teorigenomgång: Varför är det så svårt med förändring?
    • Uppgift: Problemträd
  • Pass 3: Hur kan hållbar utveckling ske?
    • Teorigenomgång: Hur kan vi driva systematisk förändring?
    • ABCD-Workshop: Hur kan hållbar utveckling ske?
  • Referenslista
  • Bilagor