påverkan: hur sker hållbar utveckling?
Vad leder till förändring?
Handledningens upplägg
I denna handledning hittar du som lärare beskrivningar av de övningar och uppgifter som ingår i momentet. Momentet är uppdelat i ett antal pass, där varje pass är tänkt att vara en lektion. Passen är tänkta att genomföras i ordning och bygger på varandra.
Handledningen innehåller först en introduktion med didaktisk reflektion. Därefter presenteras beskrivningar av lektionspassen, med instruktioner för de olika övningarna som ingår i varje pass. Varje pass avslutas med en Exit Ticket – en liten reflektion kring passet, som eleven skriver ner och lämnar in till dig som lärare i slutet på lektionen.
Till vissa övningar ingår handouts, elevinstruktioner, faktatexter och liknande. Dessa ligger som bilagor sist i handledningen. I bilagorna hittas också källförteckning och kopplingar till läroplanen.
Översikt
-
SYFTE
Att skapa engagemang, ökad kunskap och få verktyg för att vara en aktiv del i
förändringsarbetet för en hållbar utveckling -
MÅL
Att eleverna får ökad kunskap om vilka möjligheter och hinder det finns för en förändring och att eleverna får verktyg att använda.
-
METOD
Reflektioner, analyser och workshop.
-
OMFATTNING
Pass: 3
Total tid: 120 – 180 min.

innehåll:
- Om Future Minds
- Introduktion till momentet
- Koppling till läroplanen
- Pass 1: Förändring
- Introduktion
- Hemuppgift: Vad skulle göra skolan mer hållbar?
- Pass 2: Systemteori & Problemanalys
- Återblick
- Teorigenomgång: Varför är det så svårt med förändring?
- Uppgift: Problemträd
- Pass 3: Hur kan hållbar utveckling ske?
- Teorigenomgång: Hur kan vi driva systematisk förändring?
- ABCD-Workshop: Hur kan hållbar utveckling ske?
- Referenslista
- Bilagor