Gå till innehåll
Modul 1

källkritik och klimatet

Handledningens upplägg

I denna handledning hittar du som lärare beskrivningar av de övningar och uppgifter som ingår i momentet. Momentet är uppdelat i ett antal pass, där varje pass är tänkt att vara en lektion. Passen är tänkta att genomföras i ordning och bygger på varandra.

Handledningen innehåller först en introduktion med didaktisk reflektion. Därefter presenteras beskrivningar av lektionspassen, med instruktioner för de olika övningarna som ingår i varje pass. Varje pass avslutas med en Exit Ticket – en liten reflektion kring passet, som eleven skriver ner och lämnar in till dig som lärare i slutet på lektionen.

Till vissa övningar ingår handouts, elevinstruktioner, faktatexter och liknande. Dessa ligger som bilagor sist i handledningen. I bilagorna hittas också källförteckning och kopplingar till läroplanen.

Översikt

  • syfte

    Att eleverna får arbeta källkritiskt och framåtsyftande med klimatförändringar samt få ökad förståelse för den komplexa frågeställningen.

  • mål

    Att eleverna får ökade kunskaper om klimatförändringar, dess effekter, åtgärder samt utvecklar färdigheter i källkritik.

  • metod

    Källkritiska studier på artiklar om klimatförändringar, arbete med analyser kopplat till klimatförändringar, värderingsövningar.

  • omfattning

    Pass: 3
    Total tid: 230 – 350 min.

innehåll:

  • Om Future Minds
  • Introduktion till momentet
  • Koppling till läroplanen
  • Pass 1: Känslor, åsikter och fakta
    • Introduktionsövning: Vilka känslor väcker klimatfrågan hos dig?
    • Teorigenomgång
  • Pass 2: Att tycka eller att veta
    • Uppgift: Att tycka eller att veta
    • Värderingsövning: Avsluta meningen
  • Pass 3: Hur kommer vi överens och vem gör vad?
    • Uppgift: Vad behövs och hur kommer vi överens?
    • Valfri fördjupning: Mediaspaning om klimatkrisen
  • Referenslista
  • Bilagor