källkritik och klimatet
Handledningens upplägg
I denna handledning hittar du som lärare beskrivningar av de övningar och uppgifter som ingår i momentet. Momentet är uppdelat i ett antal pass, där varje pass är tänkt att vara en lektion. Passen är tänkta att genomföras i ordning och bygger på varandra.
Handledningen innehåller först en introduktion med didaktisk reflektion. Därefter presenteras beskrivningar av lektionspassen, med instruktioner för de olika övningarna som ingår i varje pass. Varje pass avslutas med en Exit Ticket – en liten reflektion kring passet, som eleven skriver ner och lämnar in till dig som lärare i slutet på lektionen.
Till vissa övningar ingår handouts, elevinstruktioner, faktatexter och liknande. Dessa ligger som bilagor sist i handledningen. I bilagorna hittas också källförteckning och kopplingar till läroplanen.
Översikt
-
syfte
Att eleverna får arbeta källkritiskt och framåtsyftande med klimatförändringar samt få ökad förståelse för den komplexa frågeställningen.
-
mål
Att eleverna får ökade kunskaper om klimatförändringar, dess effekter, åtgärder samt utvecklar färdigheter i källkritik.
-
metod
Källkritiska studier på artiklar om klimatförändringar, arbete med analyser kopplat till klimatförändringar, värderingsövningar.
-
omfattning
Pass: 3
Total tid: 230 – 350 min.

innehåll:
- Om Future Minds
- Introduktion till momentet
- Koppling till läroplanen
- Pass 1: Känslor, åsikter och fakta
- Introduktionsövning: Vilka känslor väcker klimatfrågan hos dig?
- Teorigenomgång
- Pass 2: Att tycka eller att veta
- Uppgift: Att tycka eller att veta
- Värderingsövning: Avsluta meningen
- Pass 3: Hur kommer vi överens och vem gör vad?
- Uppgift: Vad behövs och hur kommer vi överens?
- Valfri fördjupning: Mediaspaning om klimatkrisen
- Referenslista
- Bilagor